srsfeqah.fotopages.com

By: srs feqah

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 9-Dec-2007 12:09 Email | Share | Bookmark
Bahaso N9; Sebutan vs Vocabs

 
Kadang-kadang apabila terdengar perkataan2 dari Bahaso N9, ada yang menganggap perkataan2 tersebut merupakan ‘vocabs’ Bahaso N9..tetapi bukan semua perkataan itu adalah ‘vocabs’..ada yang kedengaran ‘lain’+pelik sebab cara sebutan yang agak berbeza..

Sebutan vs Vocabs
1 poie : pergi
2 ghoman : rupa; asal dr perkataan ‘roman’
3 bejoman : dah lama tunggu; asal dr perkataan ‘berzaman’
4 joki : rezeki
5 koba : beritahu; mungkin dr perkataan ‘khabar’
6 poghon (-or-ou-) : perun; tempat bakar sampah
7 boghang : seberang
8 kulu : hulu
9 kilEy (kilir) : hilir
10 boda/sosah : bedal-pukul

Selain itu, sebutan (pronunciation) dan perbendaharaan atau kosa kata (vocabularies; vocabs) Bahaso N9 kadangkala berbeza di antara kawasan2 di N9..Sebab itu kadangkala ‘vocabs’ tersebut hanya digunakan di sekitar Kuala Pilah dan tidak pula kedengaran di kawasan Tampin..dan ada juga orang Rembau sebut lain, orang Jempol pula sebut lain..humang’aii macam2 ado..
1 contoh yang saya ada ialah perkataan PEKAT
orang Johol menyebut pokat, manakala orang Kuala Pilah menyebut pokEk..(ye ke?) sory ek oghang Pilah, kOk salah; kawan2 sE oghang Pilah sobot camni..

VOCABS
menEbEng : melepak/bersidai
terkelucEh : tertanggal
berketuntang : mencicit/lintang pukang (lari)
kelokai : selongkar; punggah + sepah
hongEh : ‘full’; kembung sbb minum air banyak sangat, ada yg kaitkn dgn t'cungap2
kelompong : berlubang
senia : sini
sanun/senua : sana
EdEn/EsE : aku/saya
Ekau : engkau (ni vocabs ke ek?..)

Quote:
Cinta Dhinas Azraaei** re: Kuantan g Cherating, TC & Indera Mahkota..brooch byk+best kat Pdg Besar..
ibu chempaka** oo, botolah pokEk tu..
Ouled Kenitra** re: memang tertunggu-tunggu koleksi LIMA tu..
MaDiHa** a'ah, sy rasa mcm pernah terbaca 'menebeng' dalam FP k.MaDiHa..lain sgt maksudnya..
tariqzaidanirah** a'ah..pure N9..tp ada 'mix' ckit..hehe..
Nur** moh 'speaking' bahaso kito..
kamalina** bahaso N9 mmg boleh difahami..sy suka kalau dgr 'otai' N9 yg b'ckp, boleh 'tambah koleksi' vocabs..
zilzal** kawan tu oghang mano? buleh la kungsi vocabs sesamo kito..tq tq
Cinta Dhinas Azraaei** re: mcm2 org ada dlm dunia..
Didie** kitorg panggil uwan sedara-wan induk..mak sedara bongsu-nokcik; maybe induk kecik kot..
ida_isk** sekadar berkongsi..hehe..
jeff** Bahasa Jiwa Bangsa
Ida_Natrah** a'ah, betul tu..slmt belajar..
Lee Lin** binging? aiseh, x penah dgr lak..ape maksudnye ek..tq tq




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net