srsfeqah.fotopages.com

By: srs feqah

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 31-Dec-2007 12:31 Email | Share | Bookmark
AIDILADHA; Lemang vs Rendang

buluh utk lemang
pucuk daun pisang
masukn dlm buluh
Emi
Dik Wan
santan & beras
Acik & Mak; masukn beras dlm buluh
masukn santan lak
ready to 'burn'..
Pak Cik & Bang Cik; gambate..chaiyok
Bang Cik b'semangat 'membara'
lemang sdg dibakar
barisan lemang
ayam cabut..
..takut 'direndang'
Ateh & Imah
rendang ayam half-cook
daun puding..
Imah & Dik Noor-akak touch up ckit..
Abah-inspection
Uwan spot-check.jgn leko ambek gambar yo,tlg oghang buek lomang!
Uda
Emi & Bang Cik dgn lomang yg dh msk..
Rendang Ayam Daun Puding pn dh msk

Walaupun lemang merupakan juadah wajib family saya setiap kali Hari Raya, kitorang jarang membuat lemang sendiri. Selalunya kitorang tempah lemang daripada Mak Long Timah di Kg Gating; Inas-Johol. Maklumlah, leceh gak nak buat lemang nih. Namun begitu, pada Hari Raya Haji kali ini, family saya dengan rajinnye, telah membuat lemang.
Seperti misi-misi terdahulu, misi membuat lemang kali ini diketuai oleh Acik Selaru & suami; Pak Cik S, dibantu oleh anak Acik; Bang Cik, juga Mak, Ateh, adik2 saya; Anum, Uda, IMah & Dik Wan serta anak2 Ateh; Emi & Dik Noor. Turut serta ialah Uwan Kolo dan Abah selaku pemerhati bebas.
Misi membuat lemang ini dilaksanakan dari pagi hingga ke petang, sehari sebelum Raya Haji. Semua kerja dilakukan secara berkumpulan, dengan semangat kerjasama yang tinggi lagi jitu. Kaum ibu menguruskan proses membuat lemang sebelum dibakar, serta memasak rendang, Pak Cik S dan Bang Cik menguruskan sesi ‘pembakaran’; dibantu oleh Uda, Emi dan Dik Wan, Emi dan Dik Wan jugak memesin kelapa, manakala Imah dan Dik Noor membantu memasak lemang & rendang, sementara Abah dan Uwan Kolo sekali lagi, ‘bebas memerhati’.
Sebaik lemang mula dibakar, kaum ibu memulakan misi memasak Rendang Ayam Daun Puding. Rendang ni resipi Acik. Kalau tak silap sama je dengan resipi rendang cili kering yg biasa, cuma ditambah dengan daun puding berwarna merah (xtau name spp)..Selalunya rumah kitorang ada 2 jenis rendang, 1 rendang cili kering, 1 lagi rendang cili api..
Disebabkan balik pada malam raya, saya tidak dapat menyertai aktiviti membuat lemang pada kali ini. Namun begitu sedari awal saya sudah meminta kerjasama daripada adik4 dan sepupu3 saya untuk mendapatkan sedikit foto sepanjang sesi membuat lemang. Sumber fakta+foto, ihsan daripada individu yang terlibat dengan misi tersebut..mongak dioghang, mongaklah sE..hehehe..tq tq..


ni pulak signboard di Bukit Putus..sesiapa yg pernah lalu di sini, sure nampaknye signboard ni, dari arah Kuala Pilah menuju ke Seremban..khas untuk ibu chempaka, Erliz, k-MaDiHa & sesiapa yg selalu+pernah lalu kat sini..tq tq



SELAMAT TAHUN BARU 2008!!

Quote:
tok janggut** timo kasih tok..x laghi doh apam dikoja..sok dh ado entry'E sE koba..
Nur** ado peluang sok2, buleh la nengok laie oghang bakar lomang..SELAMAT TAHUN BARU 2008!!
ibu chempaka** idea nk tgkp gmbr tu pn sbb t'ingat ckp yong la..ni x mongak ni..hehe
Ouled Kenitra** oo..x ponah lak tau pasal fakta tu..tq tq
tariqzaidanirah** lemang Adabi je la kak..same jugak, bentuk silinder..tp buluh & daun pisang xde la..
aisyah** tq
tok janggut** timo kasih tok..u r d best 2..c u..
jeff** lemang & rendang, bagai irama & lagu
zilzach** aku rase Erliz lagi byk kali lalu kat situ, w/pn baru 7 thn++ dok Batu Kikir, b'banding dgn aku yg dh dok di Johol sejak aku lahir!! smg KITA jumpe ape yg KITE cari..hehe..tq tq
Kak Leen** waalaikumussalam..SELAMAT TAHUN BARU 2008!!
codain** SELAMAT TAHUN BARU 2008!!
Sabrina** SELAMAT TAHUN BARU 2008!!..k-Sab, ke mana menghilang??..
Daalia** sy kecik2 dulu pon x leh lalu Bkt Putus..setiap kali lalu,sy akan paksa diri tido/lelap mata..siap standby minyak geliga/minyak cap kapak/gula2 hacks hitam/gula2 hudson..fobia sgt..poning kepalo..but now it's better..alhamduiLLah..(dr Johol, sy ikut Inas-Kg Batu-Rembau utk ke Seremban/KL,so jarang ssgt lalu K.Pilah-Bkt Putus)..
zakiah z** mmg best ssgt wat lemang sendiri..puas hati..SELAMAT TAHUN BARU 2008!!
WanZee** lemang fresh mmg best..
yatie** lomang+ghondang=sodap..resipi apam coming soon..i'ALlah..nnt sy gtau..
Lee Lin** hahaha..
kamalina** klu t'beli lemang yg x masak, mmg x syok..
maya amir** oo, lom pernah tgk org masak lemang scr 'live' ek..sehari suntuk gak..
Ouled Kenitra** ok..tq tq
idida** lemang b4 masak je ambek gmbr, dh masak x ingat dh..
MaDiHa** klu blk kg k-MaDiHa mesti lalu-nye kat sini ek..hehe..
++FarEast++** SELAMAT TAHUN BARU 2008!!
PEMANCING IKAN** SELAMAT TAHUN BARU 2008!!




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net