srsfeqah.fotopages.com

By: srs feqah

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 12-Jan-2008 01:12 Email | Share | Bookmark
BAHASO N9; Samo Tak Seghupo


Lamo boto ghaso’Eh takdo entry pasal Bahaso N9 ni..Bukan’Eh lupo, tapi tak sengajo..Kang kok asyik tulih pasal Bahaso N9, tak yo sodap, yo tak?..Jadik tanpa membuang maso, entry kali ni nak bincang pasal sebutan perkataan2 dalam Bahaso N9 yg ejaan’Eh samo, tapi sebutan & makno’Eh lain+tak samo langsung, dan ado pulak yang sebutan’eh nak samo, makno'Eh lak memang takdo kono mengono..Ni la contoh2’Eh..

SAMO TAK SEGHUPO
1 Boto vs Boto
i boto (-or-ou-) = betul
ii boto (-or-or-) = botol
Contoh ayat: Memang boto-lah boto tu.. (Memang betul-lah botol tu..)

2 Koto vs Koto
i koto (-or-or-) = kotor
ii koto (-ou-ou-) = ketul
Contoh ayat : Koto boto-lah bondo yang bekoto-koto ni.. (Kotor betul-lah benda yang berketul-ketul ni..)

3 Ghuti vs Ghoti
i ghuti = roti
ii ghoti (-or-i) = reti
Contoh ayat: Ekau ni ghoti ko tak buEk ghuti ni..(Awak ni reti atau tidak buat roti?)

4 Bughok vs Boghok
i bughok (-u-ou-) = buruk
ii boghok (-or-ou-) = beruk
Contoh ayat: Bughok lak nampak’eh ghoman boghok ni..(Buruk pula nampaknya rupa beruk ni) **sekadar contoh ayat, tidak berkenaan dgn mana2 beruk; yg masih hidup mahupun yg sudah mati..

5 Logo vs Logo
i logo (-ou-ou-) = logo
ii logo (-or-or-) = lega
Contoh ayat: Logo ghaso’Eh dapEk siap’an logo tu..(Lega rasanya dah dapat siapkan logo tu..)

6 Koghek vs Koghek
Ini ‘confuse’ sikit..1 perkataan merujuk kepada ‘kerat’ dan 1 lagi bermaksud ‘korek’
Contoh ayat: tiada; sebab ‘confuse’..hehehe

7 Biak/Bicak vs Becak/Lecak
Orang Johol menyebut biak/bicak merujuk kepada becak/lecak..
Dalam Bahasa Melayu ‘biak’ atau membiak bermaksud berkembang, bertumbuh, membesar..

Mungkin banyak laie contoh lain..tapi ni yo yang dapek + teghagak buEk maso ni..kok ado sesapo nak tambah, macam biaso, sangat2 dialu2kan..kocik tapak tangan, ‘ruang komen’ sE sedio’an..harap maklum..timo kasih..tq tq

VOCABS
pengolik = penakut
kopam = kusam/kotor
lantEh = tembus (cahaya)
tolut/lut = tajam/makan (pisau)
kEpEt = leper
dingkEk = cetek
sEndEng = senget
sEntEng = singkat/pendek
jolap = gelojoh
bingit = bising

13 January 2008
A very special HAPPY BIRTHDAY wish to my sister Kak Teh IMAH..
May ALlah bless u & GOOD LUCK for ur SPM 2008!!
Happy Birthday 2 u..
Happy Birthday 2 u..
Happy Birthday 2 adikku IMAH..
Happy Birthday 2 u..

Quote:
WanZee** Bahaso N9 mmg seronok..
AM Azham** sekali sekala no..
kamalina** camne la agaknye k-aimi menggayakannya ek..hmm..
tok janggut** x yah camtu bona tok..kang apo lak koba oghang lain..apopun, hidup Bahaso N9!! tq tq
ida_isk** kelas Bahaso N9 boleh la ckit2..tp kalau kelas mskn; itu mmg k-ida-nye..x leh lawan..hehe..
Nur** sobot jolap nih, ingat lak julap..sambil nyolam sambil minam air la ni..sambil refresh vocabs, tekonang kek zaman dulu2..
yong@ibu chempaka** yong, motan=important tu kigho vocabs ko..x ponah lak dongar..kalau ado pantun lain, bgtau la ek..moh kito kumpo'an pantun lak..ni nk kono blk kg nih..
Hajar** best jugak cakap Bahaso N9 ni; lebih2 lagi pulak kalau dpt yg otai..'berhabuk'..
jeff** tq tq..i'ALlah..
Lee Lin** selain Hamid Ghurka, Kaza Degawan pon selalu jugak berlakon cakap Bahaso N9..tp diorang ni org N9 ke ek..sebutan diorang x se'pure' Ebby Yus; orang Pilin, Rembau
MaDiHa** sy pon suka dgr org2 tua N9 bercakap..boleh tmbh vocabs..
sabiah** adoi..
Kak Leen** belajar boleh..tergeliek lidah biaso la tu..memulo yo..
Ouled Kenitra** fp kopam; 1stime dongar..
envy eyes** kalo album free leh jugak..
Abah Along** eh Abah x paham yg mana 1..sebutan je kot yg confuse..
cak** samo la kito..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net