srsfeqah.fotopages.com

By: srs feqah

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 25-Feb-2008 02:25 Email | Share | Bookmark
KEK COKLAT KUKUS MINI, IKAN SINGGANG & Calon PILIHANRAYA ke-12

Dah lama sangat teringin nak buat kek coklat ni..AlhamduliLLah akhirnya dapat juga buat resipi kek k-Ana (tokey kek di utara) ni..Terima kasih ye k-Ana sudi kongsi resipi..Kek ni buat masa balik Johol baru2 nih..

Balik Johol
Balik kg kejap je, almaklum busy, tp of coz x se-busy calon yg nk jd calon pilihan raya..Balik Johol hari Sabtu..On the way tu sempat singgah di Rembau, jenguk Anani Liza yang baru 15 hari melahirkan Alia Humaira’ bt Mohd Ahyauddin.


Ikan Singgang
Sampai Johol dh pukul 8pm..Lps solat Maghrib, teringin nk makan ikan singgang..Kebetulan abah ada beli ikan tenggiri pagi tu..Bertemankan lampu suluh, saya & mak ‘berusaha mendapatkan’ lengkuas & cili api di halaman rumah..Maka, terhasil-lah ikan singgang, uwan (yg ajar masak singgang) cakap sodaapp..Mak pulak tolong sediakan budu..Berselera betol makan malam tuh; dengan ikan singgang, budu & pucuk ubi rebus..Sodap3..

Walaupun tak sehebat singgang pantai timur, inilah resipi yg sempoi tu..

Ikan Singgang
Sumber; Uwan Johol

Bahan2
ikan (saya suka ikan tenggiri; uwan suka ikan aye)
lengkuas
bawang putih
kunyit
asam keping
cili api
garam
air

Cara2
Masukkan semua bahan dalam periuk
Masak sehingga ikan empuk
Siap..Humang’aii simple eh..copek pon iyo..hehe

Kek Coklat Kukus Mini
Memula ingatkan nak terus buat kek coklat kukus malam tu jugak. Tapi bahan2 tak cukup..So pagi Ahad baru boleh buat..Sebenarnya nak masak kek ni guna acuan lompang; macam k-Ana-nye, tp xde la pulak..Lps tu nk guna acuan muffin, pon xde jugak..Lps tu mula-lah nk guna acuan akok, tp x seswai..Finally, guna acuan kuih bahulu..walla..





Kek Coklat Kukus Mini
Sumber; k-Ana


Bahan A
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 cawan susu cair
1 cawan mentega cair
1/2 cawan susu pekat

Bahan B
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
semua bahan diatas di ayak bersama

1 sudu teh esen vanilla
3 biji telur

Cara2
1. Kacau bhn A atas api yang sederhana
2. Pukul telur hingga kembang
3. Campurkan bhn A yg telah dikacau tadi ke dalam telur yg sudah kembang beserta esen vanila, pukul hingga sebati
4. Akhir sekali masukkan bhn B yg telah diayak bersama-sama, kacau hingga sebati
5. Masukkan ke dalam acuan (tutup dengan aluminium foil untuk elak air jatuh; saya guna tudung periuk je)
6. Kukus selama 15 minit untuk acuan mini & 1 jam untuk versi kek

Buek2 x nampak la ek..x sememeh boto kojo'eh..sebona'eh maso tu 'running' 2 in 1; prepare lunch+kek..tu yg camtu ghoman'eh..abai'an la yeh..tq tq

CALON PILIHANRAYA ke-12
ya, demam pilihan raya sudah bermula..
N19 JOHOL
1 DATUK ROSLAN MOHD YUSOF (BN)
2 KAMARUDDIN MD TAHIR (PAS)

P129 KUALA PILAH
1 DATUK HASSAN MALEK (BN)
2 ANUAR MOHD SALEH (PKR)

P121 LEMBAH PANTAI (ni sajo yo..)
1 DATUK SHAHRIZAT ABDUL JALIL (BN)
2 NURUL IZZAH ANWAR (PKR)
3 N. PERIASAMY (IND)

untuk senarai penuh calon Pilihan Raya Umum ke-12, sila klik
http://www.utusan.com.my/utusan/special.asp?pr=pilihanraya2008&pub=pilihanraya2008&pg=pilihanraya.htm

edit 26/2/8 AL QURAN flash online
Semalam dapat offline message drpd kawan pasal Al Quran online..Tertarik sangat..Cantik & rasa macam baca Al Quran yg sebenar; cuma bezanya baca guna pc & gerakkn muka surat guna mouse lak tu..Siap boleh skip ke page/surah yg kita nak..Lepas ni nampaknya dah xde alasan x boleh baca Al Quran sebab xde wudhu'..as long as online la..teknologi oh teknologi..
untul view Al Quran flash, sila klik http://www.quranflash.com/en/quranflash.html

Quote:
jeff** kek + coklat; mmg sodaapp..
Mr.Bye** bukan nampak yo sodap, ghaso'eh pon sodap..hehe..
idida** a'ah lupo lak, mmg selalu bona lalu kek ghombau tuh..singgang ni simple yo..
Lee Lin** baulu coklat..lom 'wujud' ek..skrg bahulu dh byk flavours..
Ana** surprise x k-Ana acuan kek coklat kukus nih..huhu..thanx 4 d'recipe..lps ni leh wat lg..
Nur** kek coklat versi acuan bahulu..buleh la tuh..mengundi..itu sudah mesti..
yong** singgang ni sonang yo..asal cukup bahan2'eh sodap la deh..
MaDiHa** oo..kira-nya ni 'singgang standard' la nih..yeah..
Ouled Kenitra** macamano acuan'eh macam tu la kuih'eh..eh, ado kono mengono ko nih..
ida_isk** a'ah la k-ida dh mula demam ni..
soulha, cairo** mmg seronok sekali sekala makan sebegini..sy guna acuan bahulu..comel kn..
kamalina** sebenar-nya itu je acuan je yg ada..layan..singgang letak cili kering..x pernah lak tgk..tp sama la kita, suka ikan tenggiri..
Daalia** sy prefer kek kukus; tekstur-nya lebih lembap & sodaapp..
Sabrina** singgang ikan kembung menarik jugak tu..
mamasya** a'ah le, blk kg je leh pekena menu gini..guna acuan tu idea spontan..g kelantan jln2 je
Haniss** kat umah byk koleksi pinggan mangkuk ni, guna utk kenduri kendara..
sabiah** ikan cocah budu; sodaapp..slmt ber-pilihanraya..
baipower** tolo gogheng pon sodap cocah budu nih..lps ni acuan bahulu leh naik taraf la gek'eh; multi purplose acuan..
masriyah** memang sodaapp..
nhalilah** a'ah acuan bahulu yg tembaga; beraatt..
arrembawi** blk M'sia sok jgn lupo koba'an kek omak nk mkn kek coklat, i'ALlah dibuek'an'eh..
yatie** ni acuan bahulu tembaga..acuan lompang xde lak..
kismiss** hye..
Ouled Kenitra** iyo, slmt memangkah undi..
maya amir** ikan aye tu ikan tongkol..yg selalu buat lauk nasi dagang..
kak jie jie** singgang byk versi ya..dulu sy pernah tgk kwn org ganu; lain singgang-nya..kongsi le rahsia singgang tu ya k-jie jie..tq tq
Tie** tq tq
Kak Leen** sodaapp..tu ye leh ckp..
FarEast** yummy..
tariqzaidanirah** ye sungguh sodap menikam kalbu..
boxhousestudio** timo kasih yo k-Tun..macam macam ado..



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net